نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1197
-
الف
+

نمایشگاه عکس میراث باستانی «مس‌عینک» در کابل برگزار شد

همزمان با پنجاهمین سالروز ایجاد ریاست باستان شناسی افغانستان، نمایشگاه عکس «مس عینک » در کابل برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، ریاست باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، دیروز سه‌شنبه (۸حوت) ، ۳۰ عکس از آثار تاریخی بخش‌های باستانی مس‌عینک را به نمایش گذاشت.

این نمایشگاه به مناسبت پنجاهمین سالروز ایجاد ریاست باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ در باغ بابر، کابل برگزار شد.

طلوع نیوز به نقل از «نور آغا نوری» رییس اداره باستان شناسی افغانستان نوشت: از سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون سه هزار اثر باستانی قابل انتقال از بخش‌های باستانی مس‌عینک به دست آمده‌اند و ده‌ها اثر باستانی غیرقابل انتقال دیگر در آن ساحه موجود هستند.

به باور این مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ با آغاز استخراج مس‌عینک آثار غیر قابل انتقال در این بخش‌ها به محافظت بسیار نیاز دارد.

آقای نوری افزود: "یک تعداد آثار مثل استوپه‌های کوچک و بزرگ که قابل انتقال نبودند تا اکنون در ساحه باستانی مس‌عینک به جا مانده‌اند و در آن جا نگهداری می‌شوند ."

گفته می‌شود که شماری از این بازمانده‌های باستانی در خارج از افغانستان نیز به نمایش گذاشته شده‌اند.

«استوری شمس مایار» عضو علمی آکادمی‌علوم افغانستان گفت: "ما از حکومت می‌خواهیم که برای نگهداری از آثار تاریخی در بخش‌های باستانی، بر بنیاد قانون حفظ میراث‌های فرهنگی کار انجام شود."
  
پیشینۀ ساحۀ باستانی مس‌عینک به دوره بودایی برمی‌گردد. این ساحه در نزدیک معدن مس‌عینک ولایت لوگر درسال ۱۹۶۳ میلادی شناسایی شد و در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی کاوش‌ها در این بخش آغاز شدند.

ح ح /ن ذ

نظر شما
ارسال نظر